Pär Sörman i Liden

Lidens Hembygdsförening hade celebert besök den 15 september 2010.

Pär Sörman, en av Sveriges bästa trubadurer, gav oss en oförglömlig kväll.

Hans både ömsinta och roliga tolkningar av Frödings, Dan Anderssons, Nils Ferlins och Evert Taubes dikter och visor varvat med episoder ur diktarnas liv trollband oss åhörare.

Iförd slokhatt och växlande mellan gitarr, munspel, concertina och ett helt makalöst visslande framförde Pär Sörman med stor säkerhet, värme och eftertänksamhet sina egna tolkningar av nämnda poeters verk. I ett av numren visade han prov på ytterligare ytterligare ett konststycke - att spela på skedar. Mycket imponerande. När så kvällen avslutades med Mikael Wiehes ”Den jag kunde va´, gick det ”att höra en knappnål falla”. Andäktig tystnad rådde, själen berördes av ord och musik framförd med inlevelse och känsla av en unik skådespelare och musiker.

Pär Sörman tilldelades 2007 Bror Söderlundsällskapets stipendium och 2009 Taube-dagens stipendium. Mer om Pär Sörman hittar du på www.sorman.nu.

Text och foto: Yvonne Ulin