Musikkrysset  24/3

Efter att i fyrtio år lämnat lösningar till Sveriges Radios Melodikryss, var det äntligen dags för hemmaplan.

Lidens Hembygdsförening hade inbjudit intresserade till Sockenstugan.  Anders Eldeman var utbytt mot Anne-Lise Lindberg-Sjödin.

Gästframträdandet svarade Anna-Lena Lindbergsson för. I grammofonarkivet hittade vi den eminenta sånggruppen Ton i Ton.
Lennart Palms svårtolkade pianospel sköttes av pianovirtuosen Anne-Lise Lindberg-Sjödin. I mitt tycke var hennes musik betydligt lättare att översätta i rätta svar. Ton i Tons register spänner över vida fält. Den klassiska delen hade man hittat hos Mozart.

Paul med dragspelet svarade för den lättare musiken. Evert Taube fanns med i allsången. Simon and Garfunkel var på turné. Allt var som det skulle. Både vi och melodifestivalen mådde bra av att den fick vila.  Att melodikrysset intresserar framför allt damer, fick vi en bekräftelse på.

Det kvinnliga inslaget dominerade den digra prislistan. Var det elva priser? Vi som hade förmånen att få medverka i evenemanget hade en höjdarekväll. I radions melodikryss brukar segraren få ett musiklexikon. Så var inte fallet den här kvällen, men vi åkte hem med större kunskaper än när vi kom. Sollerön låg inte i Vallsjön, som f.ö. bara har holmar.

För Lidens Hembygdsföreningen  Sven Söderqvist