Hembygdsdag med årskurs 8
Vättaberget 29 maj 2009

Hembygdsdag med årskurs 8 på Lidens skola
- en mycket fin dag

Hembygdsföreningen hade bjudit in årskurs 8 till en hembygdsdag på Vättaberget den 29 maj.

Vi arrangörer var lite spända inför dagen. Vad tycker 15-åringar om att dansa folkdans, sjunga folksånger, baka tunnbröd, smaka på kolbullar, lära geologi och testa kunskaper i lidendialekt?

Oron var obefogad. De 40-tal elever, som intog Vättaberget, var både intresserade och vetgiriga och kursledarna hade enbart positiva omdömen att säga om alla elever.

Lillemor och Erling Hallberg från Tuna Bygdegille och spelmannen Paul Sjödin var de, som stod för folkdansen, Anne-Lise Lindberg-Sjödin höll visstuga inne på Hembygdsgården, Margareta Engman och Mona Lundhal instruerade i tunbrödsbakning, Torsten Källman huserade i smedjan och bakade kolbullar, Yngve Gradin höll lektion i geologi och hur man hanterar ”pinnar”, Ingrid Lindbergsson och Britt-Marie Nilsson ordnade guideturer och skolan serverade lunch på altanen.

Dagen genomfördes i strålande väder, vilket naturligtvis bidrog till välbefinnandet för alla.

Ett stort tack till alla medhjälpare och ett välkommen tillbaka säger vi till Lidens skola.

Hembygdsföreningen

gm