Hembygdsdagen
Vättaberget 19 juli 2009

En trivsam Hembygdsdag på Vättaberget 19 juli 2009

Efter en solig vecka kom hotfulla rapporter från SMHI om annalkande regn. Vi bävade. Skulle vi återigen vara tvungna att förpassa ett av våra arrangemang inomhus? Så blev inte fallet. Solen sken visserligen inte, men regnet höll sig borta och vi fick vara med om en trivsam och välbesökt Hembygdsdag på Vättaberget.

Kulning av Per-Olov Swing inledde Gudstjänsten som enligt traditionen hölls på bergets topp.Vi ”kyrkobesökare” lyssnade till kyrkoherde Lars Huss predikan medan vi beskådade den vidunderligt vackra utsikten över Indalsälven. Psalmerna sjöngs till dragspelsmusik, spelad av kantor Per-Olov Swing, som även framförde låtar på nyckelharpa.

Kyrkkaffet intogs på hembygdsgården, där ” köks-och serveringspersonalen” fick en hektisk dag och serverade laxsmörgåsar på hembakat tunnbröd, hembakat kaffebröd och smörgåsar till en aldrig sinande ström kaffesugna besökare.

Ute på tunet och i Klockargården hade hantverkare ställt ut sina alster, i bagarstugan kavlades och såldes tunnbröd till sista smulan. I smedjan gräddades kolbullar med samma intensitet ända tills sista droppen smet var slut. Många gjorde fynd på loppmarknaden, tombolahjulet snurrade och från fiskdammen gick ingen fiskare tomhänt. Att kasta prick med bollar i en hink var tydligen ingen svårighet för våra ungdomar. Priset för bedriften var glass och vårt lager i glassboxen decimerades snabbt.

Margareta Engman är en välkänd Lidenbo och hennes känsla och engagemang för Liden och bygdens bästa är omvittnad. Vi i Hembygdsföreningen ville, genom att tilldela Margareta Hembygdsföreningens standar, visa vår stora uppskattning. (Motiveringen finns i sin helhet på vår hemsida)

Därefter tog Lars T. Johansson och Björn Hedström plats på scenen och vi fick sjunga av hjärtans lust under ledning av dessa eminenta underhållare. Lars T. vet verkligen hur man får publiken med sig i sången som varvades med fyndiga historier. Att han sedan ackompanjerades av Björn, som har musiken i blodet, är en oslagbar kombination.

Hembygdsdagen avslutades med prisutdelningar i det stora Företagarlotteriet och i Hantverkarnas lotteri.

Vinnarna i Företagarlotteriet presenteras på vår hemsida med enbart namn. De vinnare, som inte fanns på plats, är kontaktade per telefon.

Hembygdsdagen i all ära, men det som rönt störst uppmärksamhet är nog kolmilan, som brinner och ryker sedan drygt en vecka och som bevakas dag och natt av entusiastiska kolare.

Vi väntar med spänning på resultatet, äkta grillkol, som så småningom kommer att bjudas ut till försäljning på Vättaberget.

Som Hembygdsföreningens ordförande vill jag å styrelsens vägnar passa på att sända ett stort tack till alla, som under Hembygdsdagen och under övriga dagar i sommar, uppmuntrat, stöttat och ställt sina krafter till förfogande för att vi ska kunna ha serveringen på Vättabeget öppen denna sommar. Ett stort tack vill vi  också rikta till alla företagare, som skänkt vinster till Företagarlotteriet.

Yvonne Uhlin

Tunnbrödsbak       Lars T